Rytířství jest květinou, která jest na půdě Japonska tak domácí jako její symbol: třešňový květ1. Takto znejú prvé slová Bušida, ktoré v roku 1904 napísal Inazo Nitobé. Hoci podstata bušida spočívala v tom, že to bol nepísaný kódex samurajov, ktorý bol však všeobecne platný a musel sa dodržiavať, jeho neskoršie majstrovské spracovanie pánom Nitobém nám dnes dáva možnosť nahliadnuť takmer do duše samuraja, ktorý sa týmito mravnými nariadeniami riadil. Dôležité je ale uvedomiť si, že bušido je potrebné chápaťako niečo nehmotné, zato nesúce obrovskú morálnu silu, ktorá je sčasti základom japonského spôsobu správania sa.
Slovo bušido sa (ako väčšina japonských slov) skladá z viacerých častí. „Buši“ znamená bojovník a „do“ zasa cesta. V tomto prípade môžeme slovo bušido prekladať ako „cesta bojovníka“.
Keď sa zamýšľame nad morálnosťou, či skôr nemorálnosťou, správania sa samurajov, zhodneme sa jednoznačne na tom, že časté zabíjanie a nepochopiteľné samovraždy nemôžeme považovať za morálne z nijakého hľadiska. Avšak takto môže rozmýšľať nanajvýš súčastný človek, žijúci v modernom svete, s výrazne posunutým prahom bolesti, diametrálne odlišným vychovaním a spôsobom života, než s akým sa stretávali ľudia v období feudalizmu. Naším cieľom nie je obhajovať skutky, ktorých sa samuraji, z pre nás často nepochopiteľných dôvodov, dopúšťali, ale priblížiť, z akého nepísaného učenia vychádzali.
Bušido môžeme nazvať akousi formou životnej filozofie, postupmi myslenia, ktoré predchádzalo jednotlivé kroky bojovníka. Postoj ku cti a spravodlivosti, údatnosti, láske k dobru a rodičom, vzťah k meču či dokonca samotný postoj ku rituálnym samovraždám boli jednou z neodmysliteľných častí bušida.
Samozrejme, nie každý samuraj sa riadil nariadeniami, ktoré sa ústnou formou predávali z pokolenia na pokolenie už od útleho veku. Ale tak, ako v západnej kultúre boli lúpežní rytieri považovaní za nehodných sedieť za jedným stolom s hrdými rytiermi-kniežatami, tak aj samuraji, ktorí nedodržiavali bušido, boli považovaní za nehodných svojho postavenia. V konečnom dôsledku sa takýto samuraj vydal na cestu, ktorá ho doviedla do postavenia rónina.
1 Nitobé, I.: Bušido.[online].Praha:1904.s.3.[cit.2011-04-24].Dostupné na internete: http://busido.szm.com/.
Pridávam link na stiahnutie BUŠIDA od Inaza Nitobéhovo formáte pdf: http://busido.szm.com/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára